Text Resize

-A A +A

Την έναρξη του Συνεδρίου θα τιμήσει με την παρουσία του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Σάββατο 29 Μαρτίου 2008

Χαιρετισμοί

Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με έργα της Εθνικής μας Σχολής
Γ. Κωνσταντινίδης, Μαν. Καλομοίρης
Γ. Πονηρίδης, Ν. Σκαλκώτας, Ι. Ξενάκης, Π. Πετρίδης
Σολίστ: Λένια Ζαφειροπούλου υψίφωνος
Μουσική Διεύθυνση: Νίκος Χριστοδούλου

Κυριακή 30 Μαρτίου 2008

9:30-10:00  Προσέλευση συνέδρων - Εγγραφή

Α. Εισαγωγική Συνεδρία
«Γενικές Θεωρήσεις – Προβληματισμοί»

Προεδρείο: Παύλος Κάβουρας – Ευάγγελος Καραμανές

10:00-10:20
Αικατερίνη Πολυμέρου – Καμηλάκη
Διευθύντρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών
Το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας και η Εθνική Μουσική Συλλογή.

10:20-10:40: Παύλος Κάβουρας
Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Αισθητικές, ποιητικές και ρητορικές διαστάσεις της παραδοσιακής μουσικής επιτέλεσης: μια μουσικολογική-ανθρωπολογική θεώρηση.

10:40-11:00
Ζωή Αναγνωστοπούλου
Μόνιμη Συνεργάτης του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Μουσικός
Καταγραφή παραδοσιακής μουσικής. Σύγχρονες προοπτικές.

11:00-11:20
Μαρία Ανδρουλάκη
Ερευνήτρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Μουσικός
Η δημοτική μουσική στον σύγχρονο κόσμο: αναχρονισμός ή δημιουργική σχέση με την παράδοση;

11:20-11:40
Δημήτρης Γιάννου
Καθηγητής της Μουσικολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Μουσικές Οσμώσεις: ιδεολογία ή τεχνική υφής;

11:40-12:00
Λάμπρος Λιάβας
Καθηγητής Εθνομουσικολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών – Διευθυντής του Μουσείου των Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων
Από το γέρο-Δήμο στους Mode Plagal: Παράδοση, folklore, ethnic και άλλες… φαντασίες!

12:00-12:20
Γιάννης Καϊμάκης
Καθηγητής της Μουσικολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Μουσικό Πολύτροπο: Θεωρία και πράξη της ελληνικής δημοτικής μουσικής. Ένα σύγχρονο εργαστήρι μουσικής δημιουργίας.

12:20-12:40
Στάθης Μακρής
Αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου
Η μουσική της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας μεταξύ λόγιας και λαϊκής παράδοσης.

12:40 – 13:00
Εργαστηριακή συναυλία της χορωδίας των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Ποταμού Κερκύρας

13:00-13:30 
Συζήτηση  

Μεσημεριανό διάλειμμα 

Απογευματινή Συνεδρία
«Το υλικό και οι τρόποι προσέγγισής του»
 
Προεδρείο: Λάμπρος Λιάβας – Ελευθέριος Αλεξάκης

15:00-15:20
Διονύσης Μαλλούχος
Πιανίστας, Παραγωγός του Γ΄ προγράμματος της ΕΡΤ
Ερμηνευτική προσέγγιση μουσικού έργου με παραδοσιακά στοιχεία.

15:20-15:40
Γιάννης Τσελίκας
Μουσικολόγος – ομποΐστας
Στοιχεία Ελληνικής παραδοσιακής μουσικής σε ατονικά έργα του Νίκου Σκαλκώτα.

15:40-16:00
Μηνάς I. Αλεξιάδης
Συνθέτης – πιανίστας, Επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Το λιμπρέτο της όπερας του Μανώλη Καλομοίρη «Ο Πρωτομάστορας» και η εκδοχή του στα γερμανικά.

16:00-16:20
Νίκος Μαλλιάρας
Επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Το δημοτικό τραγούδι στα έργα Ελλήνων συνθετών για χορωδία.
Μερικές παρατηρήσεις.

16:20-16:40
Αλέξανδρος Χαρκιολάκης
Μουσικολόγος στη Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»
Ένας Ελβετός στην Αθήνα: έργα με ελληνικά θέματα από το Αρχείο του Φρανκ Σουαζύ.

16:40-17:00
Γιάννης Πλεμμένος
Διδάκτωρ Εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου του Cambridge.
Η αξιοποίηση της παραδοσιακής μουσικής στη σύγχρονη έντεχνη Τουρκική δημιουργία: Ιδεολογικές και αισθητικές προσεγγίσεις.

17:00-17:20
Αλέκος Βρέτος
Μουσικός - συνθέτης
Ο αυτοσχεδιασμός στην Ελληνική και Αραβική παραδοσιακή και λαϊκή μουσική και η εισαγωγή του στην δυτική μουσική αντίληψη.

17:20-17:40
Μάρκος Δραγούμης
Προϊστάμενος του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών και καθηγητής του Ωδείου Αθηνών
Η ταραντέλλα και ή πρόσληψή της από τον δυτικό ρομαντισμό.

17:40-18:00
Gordana Blagojevic
Διδάκτωρ Εθνολογίας και Ανθρωπολογίας – Μόνιμη Ερευνήτρια του Εθνογραφικού Ινστιτούτου της Σερβικής Ακαδημίας Επιστημών και Τέχνης.
Serbian traditional folk music in contemporary music creative work in Serbia in the second half of 20th century - Η Σερβική παραδοσιακή μουσική στη σύγχρονη μουσική δημιουργία στη Σερβία του δευτέρου μισού του 20ου αιώνα.

18:00-18:30
Συζήτηση

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Κυριακή 30 Μαρτίου 2008

Μέγαρο Μουσικής -Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος,  20:30 
 
Το Τρίο Αθηνών ερμηνεύει τις Δύο Ελληνικές Σουίτες του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη τιμώντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση του.
Τα τραγούδια από τα οποία άντλησε το υλικό του ο συνθέτης και προέρχονται κυρίως από τον Γ΄ Τόμο των Ελληνικών Δημοτικών Τραγουδιών του Κέντρου Λαογραφίας θα αποδοθούν και στην αυθεντική τους μορφή από το συγκρότημα του Χρήστου Τσιαμούλη.
Τραγούδι: Χρήστος Τσιαμούλης - Κατερίνα Παπαδοπούλου

Δευτέρα 31 Μαρτίου 2008

Πρωινή Συνεδρία
«Μορφές Αξιοποίησης του Υλικού»

Προεδρείο: Γιώργος Κουρουπός – Μαρία Ανδρουλάκη

10:00 – 10:20
Γιώργος Κουρουπός
Συνθέτης, Διευθυντής της Ορχήστρας των Χρωμάτων
Ένα παράδειγμα ενσωμάτωσης στοιχείων της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής σ’ ένα πρωτοποριακό έργο: Γιώργου Κουρουπού «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ» για βαρύτονο και πιάνο (1970).

10:20 – 10:40
Φίλιππος Τσαλαχούρης
Συνθέτης –Καθηγητής του Ωδείου Αθηνών
Παραδοσιακή μουσική: πηγή έμπνευσης, σημείο στοχασμού, μετουσίωση μνήμης και αφορμή αυτογνωσίας στην αρχή του 21ου αιώνα.

10:40-11:00
Νίκος Χριστοδούλου
Διευθυντής Ορχήστρας - Συνθέτης
Το δημοτικό τραγούδι στους «36 Ελληνικούς Χορούς» του Νίκου Σκαλκώτα: θεματική χρήση και συνθετική αντίληψη.

11:00-11:20
Νίκος Ξανθούλης
Συνθέτης, επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Καθηγητής - Σύμβουλος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
Το Τζιβαέρι: από την παραδοσιακή στη σύγχρονη δημιουργία.

11:20-11:40
Γιάννης Δροσίτης
Συνθέτης – Πιανίστας, Καθηγητής του Μουσικού Λυκείου Παλλήνης
«Πέντε νησιώτικα τραγούδια για ορχήστρα εγχόρδων». Η παράδοση, τροφοδότης υλικού, σκέψης και έμπνευσης στη συνθετική διαδικασία αναδημιουργίας. 

11:40-12:00
Δημήτρης Μαραγκόπουλος
Συνθέτης – Καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Κύκλου «Γέφυρες» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η ελληνική παραδοσιακή μουσική και η ευρύτερη Ανατολική μουσική στον 21ο αιώνα: Πηγή μουσικής έμπνευσης ή ιδεολόγημα;

12:00-12:20
Σταμάτης Κραουνάκης
Συνθέτης
Έξω από την αγορά των media.

12:20-12:40
Δημήτρης Παπαδημητρίου
Συνθέτης
Από τον ελληνικό φολκλορισμό σε έναν νέο ελληνικό συμφωνικό ήχο.

12:40-13:00
Μίλτος Πασχαλίδης
Συνθέτης
Η λύρα και η Κρήτη

13:00 – 13:30
Συζήτηση

Μεσημεριανό διάλειμμα 

Απογευματινή Συνεδρία
«Μουσική παράδοση και δημιουργία στο διεθνές γίγνεσθαι»

Προεδρείο: Σπύρος Ευαγγελάτος – Νίκος Ξανθούλης

16:00-16:20
Pr. Dr. Dimiter Christoff
Συνθέτης - Καθηγητής της Ακαδημίας Μουσικής της Σόφιας
Composers and folklore. Bulgarian situation in the second half of 20th century - Συνθέτες και παράδοση. Η κατάσταση στη Βουλγαρία κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα.

16:20-16:40
Pr. Dr. Vlad Ulpiu
Συνθέτης - Καθηγητής του Εθνικού Πανεπιστημίου Μουσικής του Βουκουρεστίου
Quelques remarques concernant le renouvellement de ma propre création à partir de certains traits spécifiques du folklore musical roumain – Παρατηρήσεις που αναφέρονται στην ανανέωση της προσωπικής μου δημιουργίας μέσα από συγκεκριμένα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ρουμανικής μουσικής παράδοσης.

16:40-17:00
Dr. Gerda Wolfram
Μουσικολόγος - Ερευνήτρια
The Byzantine liturgical elements in « ¶ξιον Εστί» of Odysseas Elytis and Mikis Theodorakis – Τα Βυζαντινά λειτουργικά στοιχεία στο ¶ξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη και του Μίκη Θεοδωράκη.

17:00-17:20
Pr. Dr. Pasquale Scialò
Συνθέτης - Καθηγητής Εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Suor Orsola Benincasa, Καθηγητής Παιδαγωγικής της Μουσικής στο Conservatorio di Salerno
Musics between betrayal and marriage.Μουσικές ανάμεσα στην προδοσία και το γάμο.

17:20-17:40
Θόδωρος Αντωνίου
Συνθέτης - Καθηγητής Σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης
Η παραδοσιακή μουσική στη σύγχρονη δημιουργία

17:40-18:00
Σωτήριος Τσιάνης
Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο του Binghamton της Νέας Υόρκης.
Yannis Kyriakatis, clarinetist [1884-1957]:  recording artist, unique playing style and his influence on Greek folk music.
Ιωάννης Κυριακάτης, ένας σπουδαίος κλαριτζής στην ελληνική παραδοσιακή μουσική.

18:00-18:20
Μαρία Χναράκη
Καθηγήτρια Μουσικολογίας στο Drexton University
Μεσογειακά μουσικά σταυροδρόμια: Ο Ross Daly και η Κρητική λύρα.

18.20 – 19:00
Συζήτηση - Συμπεράσματα

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Δευτέρα 31 Μαρτίου

Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο «ΑΚΡΟΠΟΛ»,  20:30
Διακεκριμένοι μουσικοί και τραγουδιστές θα ερμηνεύσουν αντιπροσωπευτικά παραδοσιακά τραγούδια.

Θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση.

Τιμητική Επιτροπή

Κωνσταντίνος Δρακάτος, Ακαδημαϊκός, Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών
Πάνος Λιγομενίδης, Ακαδημαϊκός, Αντιπρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, Επόπτης του Κέντρου Λαογραφίας
Νικόλαος Ματσανιώτης, Ακαδημαϊκός, Γενικός Γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών
Μενέλαος Παλλάντιος, Ακαδημαϊκός

Μέλη της Εφορευτικής Επιτροπής του Κέντρου Λαογραφίας

Χρύσανθος Χρήστου, Ακαδημαϊκός
Παναγιώτης Βοκοτόπουλος, Ακαδημαϊκός
Σπύρος Ευαγγελάτος, Ακαδημαϊκός
Ιάκωβος Καμπανέλλης, Ακαδημαϊκός
Κωνσταντίνος Κριμπάς, Ακαδημαϊκός

Επιστημονική Επιτροπή

Σπύρος Ευαγγελάτος
Αικατερίνη Πολυμέρου – Καμηλάκη
Παύλος Κάβουρας
Λάμπρος Λιάβας
Βύρων Φιδετζής
Μαρία Ανδρουλάκη
Γιώργος Κουρουπός
Νίκος Ξανθούλης

Οργανωτική Επιτροπή

Αικατερίνη Πολυμέρου – Καμηλάκη
Μαρία Ανδρουλάκη
Ευάγγελος Καραμανές
Βασιλική Χρυσανθοπούλου
Νίκος Ξανθούλης
Ζωή Αναγνωστοπούλου
Γραμματειακή υποστήριξη
Ελένη-Μαρία Αρμένη
Ανθούλα Μπάκολη
 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Σάββατο 29 Μαρτίου 2008, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Φίλων της Μουσικής

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
ΤΕΤΑΡΤΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

«Έντεχνη μουσική και Δημοτικό Τραγούδι»

Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ: Τρεις Ελληνικοί Χοροί
(Τσάμικος, Τσακώνικος, Συρτός)

Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ: Κυκλαδίτικος Χορός

Μ. ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ: «Η Κατάρα», για φωνή και ορχήστρα

Γ. ΠΟΝΗΡΙΔΗΣ: Τρεις Δημοτικές Ελληνικές Μελωδίες, για φωνή και ορχήστρα (Μοιρολόγι, Νανούρισμα, Το Καράβι)
(α’ εκτέλεση με την ΚΟΑ)

Ν. ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ: Μικρό Χορευτικό Τραγούδι - Δημοτικό Τραγούδι «Ενύχτωσε, ποιόνε θα ιδώ» (από το Παραμυθόδραμα - Με του Μαγιού τα Μάγια)

Ι. ΞΕΝΑΚΗΣ: «Αναστενάρια» (Πορεία προς τα καθαρά νερά, Η Θυσία)
(α’ εκτέλεση με την ΚΟΑ)

Ν. ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ: «Η Λυγερή και ο Χάρος», χορευτική σουίτα για ορχήστρα (Χορόδραμα πάνω στο δημοτικό τραγούδι)

Π. ΠΕΤΡΙΔΗΣ: Κλέφτικοι Χοροί

Σολίστ:  Λένια Ζαφειροπούλου, υψίφωνος

Μουσική Διεύθυνση:  Νίκος Χριστοδούλου
 
ΣΥΝΑΥΛΙΑ
Κυριακή 30 Μαρτίου, 20:30
Αίθουσα Δημήτρη Μητρόπουλου
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Τρίο Αθηνών ερμηνεύει τις Δύο Ελληνικές Σουίτες του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη τιμώντας τα 100 χρόνια από τη γέννηση του.

1η Ελληνική Σουίτα (1ere Suite Grecque) για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλλο,

Κ.Κ.* 90. Α΄Παγκ. Εκτ.
Ι. Ρόδος / Gaiamente  (1΄26’’)
ΙΙ. Πεντάλοφος Κοζάνης / Poco lento (1’58”)
III. Κάλαντα στην Ξάνθη/ Con moto (0’56”)
IV. Μεστά (Χίου) – Μελενικίτσι Σερρών/ Poco meno – Piu calmo – Tempo Ιο
V. Εγώ μ’ η βλάχα η όμορφη/ Poco lento – Irresoluto – Poco lento (3΄58΄΄)
VI. Γέρος και κόρη – Κόνιτσα (Ήπειρος)/ Poco meno (2΄06΄΄)
VII. Ψέριμος (Δωδεκάνησα) – Σαμαρίνα (Δυτ. Μακεδονία) / Calmando – Andantino – tempo Ιο  (2΄33΄΄)
VIII. Θάσος – Παραμυθιά (Ήπειρος) / Allegro con brio – Andante di molto – Tempo Ιο (2΄15΄΄)
IX. Ψέριμος (Δωδεκάνησα)/ Con grazia (2΄26΄΄)

2η Σουίτα (2eme Suite) για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλλο.

Κ.Κ. 105
Ι. Λάσπη Ευρυτανίας / Allegro di molto (1΄55΄΄)
ΙΙ. Χρυσοβίτσι Αρκαδίας – Ανέβηκα στα ¶γραφα / Con brio – Andantino
III. Σίφνος – Σύμη / Andante cantabile (2΄17΄΄)
IV. Λιβάδι – Κύθηρα / Allegro moderato (1΄)
V. Μεστά (Χίος) / Moderato (1΄30΄΄)
VI. Κάτω στο νερό στ’ αυλάκι / Allegro (1΄01΄΄)
VII. Η Βλάχα / Irresoluto (4΄27΄΄)
VIII. Ο Χαραλάμπης / Moderato (3΄26΄΄)

«Τρίο Αθηνών»
Βίκυ Στυλιανού (πιάνο)
Χάρης Χατζηγεωργίου (βιολί)
Ντάνα Χατζηγεωργίου (τσέλλο)

      Τα τραγούδια από τα οποία άντλησε το υλικό του ο συνθέτης θα αποδοθούν και στην αυθεντική τους μορφή από το συγκρότημα του Χρήστου Τσιαμούλη

Τραγούδι: Χρήστος Τσιαμούλης- Κατερίνα Παπαδοπούλου

      Τα παραδοσιακά τραγούδια το υλικό των οποίων χρησιμοποίησε ο συνθέτης προέρχονται από τις ακόλουθες συλλογές

Σουίτα 1η

1. Κίνησε, νύφη, κίνησε. Κανάκια του γάμου- Όταν ξεκινούν για την εκκλησία (Αρχάγγελος Ρόδου), S. Baud-Bovy, Τραγούδια των Δωδεκανήσων, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Εκδόσεις Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου, αριθμ. 1,  τόμ. Α΄,  Αθήναι 1935, σ. 30.

2. Μια Κυριακίτσα το πρωί. (Πεντάλοφος Κοζάνης), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, τομ. Γ΄ (Μουσική Εκλογή), Ακαδημία Αθηνών, Δημοσιεύματα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, αριθμ. 10, εν Αθήναις 1968 (Φωτομηχανική Ανατύπωση εν Αθήναις 1999), σ. 329-330 (= Κ.Λ. (=Κέντρο Λαογραφίας), χ/φο  2154, σ. 91-92 (συλλ. Δημ. Οικονομίδης, Σπυρίδ. Περιστέρης, 1955).  Ε.Μ.Σ.(=Εθνική Μουσική Συλλογή), αριθμ. εισαγ. 1042, ταιν. 62, Α10).

3. Κάλαντα Χριστουγέννων. (Ξάνθη), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια,  ό.π., σ. 159 (=Κ.Λ. χ/φο  2157, σ. 35-36 (συλλ. Σπυρίδ. Περιστέρης, Δημ. Πετρόπουλος, 1955). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 1229,  ταιν. 75, Α8).

4. Κάτω στο Μαρουλόκαμπο (Μεστά Χίου), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια,  ό.π., σ. 316 (=Κ.Λ. χ/φο 2452, σ. 8 (συλλ. Σταύρος Καρακάσης, 1962, Ε.Μ.Σ. αριθμ/ εισαγ. 7074. ταιν 482, Α4).
β Μια ράχη κι άλλη ράχη (Μελενικίτσι Σερρών), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης,  Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,  σ. 322-323 (=Κ.Λ. χ/φο 2779, σ. 292 (συλλ. Γεώργ. Αικατερινίδης, 1963). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 8491, ταιν. 605, Β7).

5. Εγώ είμ’ η βλάχα η έμορφη. Μέλπω Ο. Μερλιέ, Τραγούδια της Ρούμελης, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Ιστορική και Λαογραφική Βιβλιοθήκη, αριθμ 12, Αθήναι 1931.

6. Γέρος και κόρη ή Πέντε παλληκάρια και έξι κοριτσάκια. (Κόνιτσα Ηπείρου), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια,  ό.π., σ. 312-315 (=Κ.Λ. χ/φο 2380, σ. 23 (συλλ. Σπυρίδ. Περιστέρης, 1954). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 790, ταιν. 45, Α1).

7α. Ο βοσκός κι ο βασιλιάς. (Ψέριμος Δωδεκανήσου ), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π., σ. 370-371 (=Κ.Λ. χ/φο 2193, σ. 10-11 (συλλ. Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, 1956). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 1754, ταιν. 114, Α2).
β. Πότε θα έρθει η άνοιξη (Σαμαρίνα Δυτ. Μακεδονίας), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π., σ. 367-369 (=Κ.Λ. χ/φο 2154Δ, σ. 48-49 (συλλ. Δημ. Οικονομίδης. Σπυρίδ. Περιστέρης, 1955). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 1093, ταιν. 64, Β1).

8α. Της λυγερής το φόρεμα Όταν στολίζουν τη νύφη (Θάσος), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια,  ό.π., σ. 290-291 (=Κ.Λ. χ/φο 2157, σ. 95-96 (συλλ. Δημ. Πετρόπουλος, Σπυρίδ. Περιστέρης, 1955). Ε.Μ.Σ. αριθμ. 1310, ταιν. 80, Α14).
β. Έρχονται οι συμπεθεροί. Κατά την παραλαβή της νύφης για τη στέψη (Παραμυθιά Ηπείρου), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,  σ. 291- 292 (=Κ.Λ. χ/φο 2256, σ. 202-203( συλλ. Σπυρίδ. Περιστέρης 1957). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 1859, ταιν. 125, Α6).

9. Μηλίτσα που ‘σαι στο γκρεμό (Ψέριμος Δωδεκανήσου), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,   σ. 113 (=Κ.Λ. χ/φο 2193, σ. 40 (συλλ. Γεώργ. Σπυριδάκης, 1956). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 1748, ταιν. 114, Α3).

Σουίτα 2η

1. Μια λυγερή κοιμότανε (Λάσπη Ευρυτανίας), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,   σ. 127-128 (=Κ.Λ. χ/φο 2305, σ. 122 (συλλ. Σπυρίδ. Περιστέρης, 1959). Ε.Μ.Σ. αριθμ εισαγ. 3231, ταιν. 218, Β14).

2. Πέντε δέκα παπαδιές (Χρυσοβίτσι Αρκαδίας), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,   σ. 310-311 (=Κ.Λ. χ/φο 2333, σ. 25 (συλλ. Σωτ. Τσιάνης, 1959). Ε.Μ.Σ αριθμ. εισαγ. 3801, ταιν. 243, Β2).

3. Ψηλά στην Κοστιλάτα (Θεσσαλία),  Θ. Χ. Παπασπυροπούλου, Εθνικά Λάβαρα (Τραγούδια), τεύχος πρώτο, Αθήναι  χχ,  σ. 77.
β.  Η Τρεχαντήρα (Νάξος), Θ. Χ. Παπασπυροπούλου, ό.π., σ. 65.
γ. Το τραγούδι του  Κουκουμά (Σύμη), S. Baud-Bovy, Τραγούδια των   Δωδεκανήσων, ό.π., σ. 314-315.

4. Κάτω στον ¶γιο Γιώργη (Λιβάδι Κυθήρων), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,   σ. 20-21 (=Κ.Λ. χ/φο 2245, σ. 3 (συλλ. Σπυρίδ. Περιστέρης, Ιω. Κασιμάτης, Αθήναι 1956). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ.  1496, ταιν. 96, Α5).

5. Ένα Σαββάτο βράδυ (Μεστά Χίου), Γεώργ. Κ. Σπυριδάκης, Σπυρίδ. Δ. Περιστέρης, Ελληνικά Δημοτικά Τραγούδια, ό.π.,   σ. 149-150 (=Κ.Λ. χ/φο 2452, σ. 12 (συλλ. Σταύρος Καρακάσης, 1962). Ε.Μ.Σ. αριθμ. εισαγ. 7048, ταιν.482, Α8).

6. Κάτω στο νερό στ’ αυλάκι, Γεώργιος Λαμπελέτ, Η Ελληνική Δημώδης Μουσική. 60 Χοροί και Τραγούδια (Κριτική μελέτη-μεταγραφή και εναρμόνισις), μετάφρ. Αντώνιος Κωνστ. Ρουμπέν, Αθήναι 1933, σ. 149-150.

7. Η Βλάχα, Γεώργιος Λαμπελέτ, Η Ελληνική Δημώδης Μουσική…,ό.π., σ. 168-172.

8.Ο Χαραλάμπης, Γεώργιος Λαμπελέτ, Η Ελληνική Δημώδης μουσική…, ό.π., σ. 122-124.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ

Δευτέρα 31 Μαρτίου,  20:30

Εθνική Λυρική Σκηνή, Θέατρο «ΑΚΡΟΠΟΛ»

     Διακεκριμένοι μουσικοί και τραγουδιστές θα ερμηνεύσουν αντιπροσωπευτικά παραδοσιακά τραγούδια.

     Το Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών θα τιμήσει τη Δόμνα Σαμίου και τον Χρόνη Αηδονίδη για την μεγάλη προσφορά τους στο δημοτικό τραγούδι.

Συμμετέχουν με αλφαβητική σειρά:

• Αηδονίδης Χρόνης
• Βάρδας Γιάννης
• Ζάκκα Κατερίνα
• Ζωγραφίδης Μιχάλης
• Κλαδάκης Γιάννης
• Πατήρ Κυριακόπουλος Χρήστος
• Κώτσικας Δημήτρης
• Κωχ Μαρίζα 
• Μητροπάνος Χρυσόστομος
• Παπαδοπούλου Κατερίνα
• Σαμίου Δόμνα
• Σιάτρας Σάββας
• Τσιαμούλης Χρήστος
• Φιλιππίδης Κώστας
• Φιλιππίδης Νίκος
• Φραγκούλης Μάριος
• Χαλκιάς Λάκης
• Παραδοσιακός σύλλογος Σελίνου Κρήτης (Ριζίτικα)
Συνοδεύει το συγκρότημα του Χρήστου Τσιαμούλη

Προσφώνηση-Ομιλία της Διευθύντριας του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών  Αικατερίνης  Πολυμέρου-Καμηλάκη

Eξοχώτατε Κύριε Πρόεδρε,
Κυρία Παπούλια,

     Η παρουσία Σας σήμερα εδώ και η απόφασή σας να θέσετε υπό την αιγίδα σας τις εκδηλώσεις για την επέτειο των ενενήντα χρόνων από της ιδρύσεως του Λαογραφικού Αρχείου (1918), σήμερα Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης του Λαϊκού Πολιτισμού, δεν αποτελεί μόνον εξαιρετική τιμή αλλά αποδεικνύει στην πράξη το ενδιαφέρον σας για τον λαϊκό πολιτισμό. το Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας εξαιρετική τιμή.

     Το 1908, ένα φωτεινό και ανήσυχο πνεύμα, που διαδραμάτισε πολυσήμαντο και καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της πνευματικής δημιουργίας της εποχής του, Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης, ίδρυσε την Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, η οποία κλείνει εκατό χρόνια ζωής, το 1909 κυκλοφορεί το περιοδικό Λαογραφία και το 1918 προχωρεί στην ίδρυση του Λαογραφικού Αρχείου, το οποίο το 1926 εντάσσεται στο ανώτατο πνευματικό ίδρυμα της χώρας, την Ακαδημία Αθηνών. Από τότε και με την ίδρυση της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με πρώτο καθηγητή τον πρώτο Διευθυντή του Λαογραφικού Αρχείου Στίλπωνα Κυριακίδη προωθείται συστηματικά η διδακτική και ερευνητική σύνθεση της λαογραφίας με τις φιλολογικές και γλωσσολογικές σπουδές αλλά και τις ιστορικές και αρχαιολογικές σπουδές. Σ’ αυτήν την πορεία ο διάλογος και η επικοινωνία με το σύνολο των επιστημών του ανθρώπου αποτελεί σταθερό ζητούμενο.

     Κατά τα ενενήντα χρόνια λειτουργίας του το Κέντρο Λαογραφίας συγκέντρωσε, και αρχειοθέτησε συστηματικά ένα τεράστιο όγκο υλικού για όλες τις εκφάνσεις του λαϊκού πολιτισμού  συμποσουμένου σε 2 περίπου εκατομμύρια τεκμήρια σε χειρόγραφη μορφή, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες, ταινίες, αντικείμενα). Παράλληλα οι ευάριθμοι πάντοτε ερευνητές του και με τα μέσα που διέθεταν προσπάθησαν να ερευνήσουν επιτόπου με ειδικές αποστολές, να μελετήσουν και να δημοσιεύσουν μέσα από την Επετηρίδα και αυτοτελείς εκδόσεις μέρος του υλικού αυτού.
Σήμερα με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (ΕΠΕΑΕΚ και Κοινωνία της Πληροφορίας) αλλά και την γενναιόδωρη προσφορά νέας Στέγης, την οποία εγκαινιάσατε σεις κ. Πρόεδρε, από το Ίδρυμα Βουδούρη,  την αμέριστη συμπαράσταση της Διοίκησης της Ακαδημίας Αθηνών το Κέντρο μπορεί να ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον. 

     Με ψηφιοποιημένο το σύνολο του υλικού του, με σύγχρονο εξοπλισμό, με προσωπικό που εργάζεται πέρα από τα συμβατικά όρια του Δημοσίου επιχειρεί την επικοινωνία με τους ομολόγους ερευνητές σε όλο τον κόσμο, τον ελληνισμό όπου γης, τους ερευνητικούς και αναπτυξιακούς φορείς στο κέντρο και στην περιφέρεια με εκδόσεις, μεγάλες εκθέσεις (Ακρίτες της Ευρώπης, Ελαίας Εγκώμιον), υποδειγματικά μουσεία και συνέδρια. Με αξιόλογη υποδομή, είναι πλέον σε θέση να συζητήσει θέματα που έχουν σχέση με την διαχείριση του λαϊκού πολιτισμού και να προβληματισθεί για την συμβολή του, πέραν της ιστορικής του πορείας, στο παρόν και το μέλλον. Με αυτό το σκεπτικό η επέτειος των ενενήντα χρόνων είναι αφιερωμένη στον λαϊκό πολιτισμό και τη σύγχρονη δημιουργία. Ξεκινήσαμε με ένα συνέδριο για την παραδοσιακή μουσική και την σύγχρονη μουσική δημιουργία και θα τελειώσουμε με μια μεγάλη συζήτηση-συνέδριο για τον λαϊκό πολιτισμό και τον έντεχνο λόγο (ποίηση, πεζογραφία, θέατρο) στο τέλος του χρόνου.

     Στη σκέψη μας βρήκαμε συμπαραστάτες μεγάλους φορείς της πολιτιστικής μας ζωής, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο πρόσωπο του εμπνευσμένου Διευθυντή της κ. Βύρωνα Φιδετζή, την Εθνική Λυρική Σκηνή, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την παραχώρηση των χώρων του, τους καθηγητές εθνομουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρο Λιάβα και Παύλο Κάβουρα, τους ερευνητές, μουσικούς, μουσικοσυνθέτες ειδικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό που δέχθηκαν να συζητήσουν τους προβληματισμούς μας για το μέλλον της παραδοσιακής μουσικής, τους καλλιτέχνες που έσπευσαν να δώσουν το παρόν στις συναυλίες, το ραδιόφωνο της ΕΡΤ και τον ραδιοφωνικό Σταθμό ΣΚΑΙ για την προβολή του θέματος και όλους εσάς που τιμάτε με την παρουσία σας τις εκδηλώσεις μας, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και ιδιαίτερα τον Διευθυντή της κ. Βύρωνα Φιδετζή, τη Λυρική Σκηνή και το Μέγαρο Μουσικής, ιδιαίτερα τον κ. Τσούχλο για την άψογη και ευχάριστη συνεργασία.

     Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω ιδιαίτερα την Διοίκηση της Ακαδημίας Αθηνών, και τον Γενικό Γραμματέα κ. Νικόλαο Ματσανιώτη, τον τέως Πρόεδρο της Εφορευτικής Επιτροπής του μουσικό κ. Μενέλαο Παλλάντιο, τα μέλη της Εφορευτικής Επιτροπής του Κέντρου Λαογραφίας ακαδημαϊκούς Χρύσανθο Χρήστου, Παναγιώτη Βοκοτόπουλο, Σπύρο Ευαγγελάτο, Ιάκωβο Καμπανέλη, Κωνσταντίνο Κριμπά για την αμέριστη συμπαράστασή τους στο έργο του Κέντρου. Τύχη αγαθή ο επί πολλά έτη  Πρόεδρος της Εφορευτικής Επιτροπής κ. Κωνσταντίνος Δρακάτος, στήριγμα σε όλες τις προσπάθειές μας είναι και Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών. Τον ευχαριστούμε θερμά για όλα. ¶φησα τελευταίο, αλλά όχι έσχατο τον Επόπτη του Κέντρου, αντιπρόεδρο της Ακαδημίας Αθηνών κ. Πάνο Λιγομενίδη, ο οποίος έχει συμπορευθεί, πάνω από δέκα χρόνια τώρα, στην προσπάθεια αναβάθμισης του Κέντρου με την συμβολή του στην απόκτηση Στέγης και εξοπλισμού, αλλά και την υποστήριξη των προτάσεών μας.

     Και επειδή πίσω από κάθε καλή προσπάθεια υπάρχει η αρμονική συλλογική εργασία πολλών θα ήθελα να ευχαριστήσω από την καρδιά μου όλους τους συναδέλφους του Κέντρου που με τη συμβολή τους ή και την ανοχή τους βοήθησαν να πραγματοποιηθεί και ιδιαίτερα, γιατί πραγματικά ξεπέρασαν τον εαυτό τους τους συναδέλφους Νίκο Ξανθούλη, μουσικό, Μαρία Ανδρουλάκη, ερευνήτρια –μουσικό, τον γενικό συντονιστή Βαγγέλη Καραμανέ, λαογράφο-κοιν. ανθρωπολόγο, την  Βασιλική Χρυσανθοπούλου, κοιν. ανθρωπολόγο, την πανταχού παρούσα Ζωή Αναγνωστοπούλου, φιλόλογο-μουσικό, την Κλεοπάτρα Φατούρου για την επεξεργασία του οπτικού υλικού, την Ελένη Ψυχογιού, που ποτέ δεν έφυγε από το Κέντρο, την ακούραστη δυάδα της γραμματείας Ελένη Αρμένη και Ανθούλα Μπάκολη. Τέλος να ευχαριστήσω τον σύζυγό μου, ερευνητή του Κέντρου για το άγρυπνο μάτι του σε ότι έντυπο υλικό του συνεδρίου.

     Πάνω απ’ όλα όμως ευχαριστώ εσάς κ. Πρόεδρε γιατί με την παρουσία σας αποδίδεται στον λαϊκό πολιτισμό την προσοχή που του αρμόζει.